
Hordy nevzdělavatelných? Na jednu školu připadají dva noví žáci s handicapem
Smyslem změn je zaplatit učitelům za práci navíc, kterou léta dělají zadarmo
Úroveň celonárodní debaty o inkluzi dosáhla stavu mimořádné informační zmatenosti. Zkusme se vrátit k realitě a číslům. Dnes tedy dva obrázky a shrnutí, co z nich vyplývá. Grafika pochází z prezentace České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání, data ze školských matrik ministerstva.
Tato grafika obsahuje všechna důležitá čísla. Za prvé z nich vyplývá, že nájezd dětí s nějakým problémem do běžných škol nehrozí prostě proto, že tam většinou už jsou. Do běžných škol jich chodí 46 tisíc, do specializovaných (speciálních a praktických) 24 tisíc. Tři čtvrtiny ze 4 tisíc základních škol už dnes inkluzi reálně provádí. Není to tedy žádná nevyzkoušená novinka.
Největší obavy pramení z příchodu dětí s lehkým mentálním postižením. Takových žáků je skoro 14 tisíc, ale z toho opět 5, 5 tisíce už dnes chodí do běžných škol. V základních školách praktických – ne vždy se tak oficiálně jmenují a jde většinou o malé školy, kde je v průměru 32 žáků – jich je 8,5 tisíce.
Což znamená, že jde o každé sté dítě v základní škole. A i kdyby se všechny tyto děti přesunuly do běžných škol, připadají v průměru dvě na jednu školu. To se může lišit školu od školy i regionálně, ale rozhodně není reálná obecně sdílená představa hordy nevzdělavatelných před školními vraty.
V září tohoto roku se tedy nejspíš nestane téměř nic. Rodiče budoucích prvňáků s nějakým handicapem asi častěji zamíří do běžné než specializované školy, ale záleží pořád na jejich rozhodnutí a na posudku poradny. Rodiče starších dětí, pokud o takový přesun stáli, ho už nejspíš dávno uskutečnili.
A teď druhý obrázek: Ten ukazuje, co se ve skutečnosti od září mění.
Uvnitř škol dojde ke dvěma změnám. Všechny děti se budou vzdělávat podle stejného programu. Zatím to tak nebylo. To je hlavně organizační opatření, které má opět především usnadnit život těm běžným školám, které už dnes takové děti vzdělávají. Bude se jim snáze sestavovat rozvrh.
To ale neznamená, že tyto děti budou muset mít stejné výsledky. Jako dnes, i v budoucnosti budou mít tyto děti individuální vzdělávací plán, jehož součástí jsou nároky a způsob hodnocení.
Nejpodstatnější změna: školy dostanou na děti s handicapem peníze, které jim dosud chyběly. Jde o to, aby školy vstřícné k dětem a rodičům nebyly za svou práci a vstřícnost potrestány tím, že na ni doplácejí z vlastního rozpočtu.
To je vše. Ano, rizika existují. Nevíme, jestli ministerstvo sežene peníze a dodrží, co slíbilo, ale k řečem o zkáze školství opravdu není důvod. A pokud ho někdo vidí, ať prosím argumentuje podobně věcně a na základě dostupných dat.
- Kompletní grafiku ve formátu PDF si můžete stáhnout ZDE. Doporučujeme vytisknout a vyvěsit ve sborovně.
Text byl psán pro web Týdeníku Respekt a najdete jej ZDE.
5 Komentáře
…..Uvnitř škol dojde ke dvěma změnám. Všechny děti se budou vzdělávat podle stejného programu. Zatím to tak nebylo. To je hlavně organizační opatření, které má opět především usnadnit život těm běžným školám, které už dnes takové děti vzdělávají. Bude se jim snáze sestavovat rozvrh………
Ano,výsledkem bude snadnější sestavení rozvrhu.
Na úkor dětí s LMP. Ty totiž opravdu nepotřebují po dvou hodinách týdně fyziky,chemie,přírodopisu apod. Ti potřebují posílit hodiny rodného jazyka, potřebují nemít další cizí jazyk a naopak potřebují ( a to velmi nutně) mít velkou dotaci hodin pracovních činností.Jestliže se jednotí rozvrhy, děti si to tam hezky odsedí.Nic víc.Jestli je to pro ně přínosné? Není ,je to ztráta času.Ti ,co s nimi pracovali mohou psát knihy.jenže je pořád nikdo neposlouchá.Inkluze není o tom, že všichni budeme v jedné třídě.Je to o individuálním přístupu a ten měli děti s LMP právě díky svým vlastním osnová. Je hezké, že teˇˇd se přidělá zbytečná práce učitelům psaním IVP.Ty totiž řeší pouze a jenom minimální výstupy znalostí.Neřeší právě ty jiné rozvrhy a jiné dotace hodin. Ale je to jako házet hrách na zeď.
Neměl by název článku nějak souviset s obsahem článku? Stačí vzdáleně …
Máte pravdu. Jde o blog z Respektu, kde editor změnil titulek poté, co přibyly odpovědi na některé dotazy. Původně se ten blog jmenoval: Hordy nevzdělavatelných? Na jednu školu připadají dva noví žáci s handicapem.
To vcelku odpovídá, ne?
A kterýpak editor do toho textu vložil „Všechny děti se budou vzdělávat podle stejného programu. (…) Jako dnes, i v budoucnosti budou mít tyto děti individuální vzdělávací plán, jehož součástí jsou nároky a způsob hodnocení.“ ? Odhaduji to na nějakého novináře, který nechápe smysl slov.
Jen někdo zapomněl napsat, že školy praktické, musí vytvořit nové ŠVP podle RVP ZV bez přílohy LMP, ale nikoho podle něho nebudou učit, protože nesmí přijmout dítě tzv. zdravé, a všechny děti ve škole se budou učit podle individuálů, které budou učitelé muset psát, teď máme svoje ŠVP pro všechny děti,ale od září budeme mít ve třídě třeba 11 individuálů. Chtěla bych vidět některé rádoby odborníky, jak by v této třídě dokázali učit, třeba ještě tři ročníky dohromady. Letos učím 1.až 3. třídu bez asistenta, je to fakt síla, což ale pochopí jen ten, kdo si to zkusí.