
Recept pro ministryni Valachovou
Proč v dnešní škole nefungují plošná opatření a vzdělávací síta
Co má udělat ministryně, která má před sebou přinejlepším dva a půl roku času a k tomu úkoly tak na deset let? O tom, že bude chtít víc peněz na vyrovnání vzdělávacích šancí pro každého, což je podstata inkluze, a zatím nechce zavést povinnou matematiku u maturity, mluvila Kateřina Valachová ještě před jmenováním do funkce. Jenže co dál? Co se dá v tom krátkém čase stihnout a čemu by bylo dobré se vyhnout?
Kudy cesta nevede, to je díky pokusům hned několika posledních ministrů jasné. Tak za prvé nefungují vzdělávací síta. Tedy představa, že na vhodných místech školní docházky nastavíme filtr oddělující zrno od plev – přísné státní přijímačky na střední školy, přísnou státní maturitu. A těm, které prosejeme, přidělíme důvěryhodný certifikát. Třeba maturitní vysvědčení nebo vysokoškolský diplom. A tím se zlepší kvalita vzdělávání.
Tenhle postup jakž takž fungoval ještě v druhé polovině minulého století, kdy maturantů nebyla v ročníku nikdy víc než třetina a vysokoškoláků v populaci tak něco přes deset procent. Jenže s tak malými počty vzdělaných dnešní společnost a ekonomika nevystačí. A ve chvíli, kdy je maturantů i vysokoškoláků víc než polovina všech studentů a studentek, přestávají síta fungovat.
Jednak nebývají nakonec zase tak přísná, takže zrno od plev nedělí příliš spolehlivě, jednak je problém, co s těmi „plevami“, které síty neprojdou. Ti odmítnutí mívají pocit, že patří k odstrčené menšině, a podle toho vypadá jejich motivace k práci. Až příliš často končí mezi nezaměstnanými – a ti, co síty úspěšně prošli, na ně celoživotně doplácejí. Pokud je naším cílem vzdělanější společnosti a fungující ekonomika, tudy cesta nevede.
Navíc prosíváme už od mateřské školky, takže už na druhém stupni základních škol a pak na učilištích vzniká kasta nevzdělavatelných. Lidí, kteří sami sebe vnímají jako vzdělávací odpad, a podle toho se chovají. Paradoxní a nezamýšlený důsledek snahy vrátit vzdělávání do podoby „jak to bylo za nás“. Potíž je, že česká veřejnost je většinově vášnivým zastáncem oněch „sít a důvěryhodných certifikátů“. Představa, že čím více lidem zamezíme v získání maturitního vysvědčení a diplomu, tím kvalitnější bude vzdělanost jako celek, patří ke stálicím každé společenské debaty.
Za druhé je zjevné, že nefungují plošná opatření pro všechny. Byť jakkoli dobře míněná. Takže nedává smysl rozdat tablety všem prvňákům, nemá smysl nařídit plošně povinný poslední rok školky, nemá smysl zavést Hejného matematiku státním příkazem do všech škol a plošně všem nadiktovat, jak se má zkoušet literatura u maturity. Přestalo existovat „nejlepší“ řešení vhodné pro všechny. Proč?
Hierarchicky organizovaná společnost se změnila na decentralizovanou společnost sítí. Je daleko různorodější, každé dítě vyžaduje trochu jiný přístup, každá škola existuje v trochu jiných podmínkách a má jiné složení dětí. A způsob výuky se jim musí přizpůsobit. Plošná opatření tohle respektovat neumí. Tváří se, jako by všichni učitelé i všechny děti byli stejní. Nejsou. Plošné opatření v lepším případě vyhovuje těm průměrným. A čím je společnost pestřejší, tím více je učitelů i žáků, kterým jednotný příkaz shora nevyhovuje a odrazuje je od práce.
A co by tedy fungovat mohlo? Nová ministryně to vlastně řekla, když v rozhovoru odmítla zavedení povinné maturitní matematiky. Nezavádějme povinnou zkoušku, zabývejme se tím, jak ji učíme. A dodat lze: v každé škole, u každého dítěte individuálně. Že je to nepředstavitelně složité? Je. Ale fakticky jiná cesta není. A mnoho učitelů se jí už dávno vydalo, protože pochopili dříve než politici, že síta a „dobro“ nařízené osvíceným ministrem jsou ve skutečnosti jen vyhazováním času a peněz – a oddalováním toho, co je třeba každodenně udělat.
4 Komentáře
„Pokud je naším cílem vzdělanější společnosti a fungující ekonomika, …“ — Už rovnou ty cíle jsou špatně. Vzdělávání se nemá co ohlížet na „fungující ekonomiku“ (jestli někdo ví, co to ta fungující ekonomika je, a jestli se v tom shodne ještě s někým dalším). Pokud chce vrchnost fungující ekonomiku, existuje tisíc věcí, které by pro to mohla (ta vrchnost) udělat, a nestrkat přitom rypák do vzdělávání. A už vůbec nemá (ta vrchnost) právo vnucovat jednotlivým občanům určitý typ vzdělání ve jménu nepopsatelné „fungující ekonomiky“.
A „vzdělanější společnost“? Co to je, ta „vzdělanější společnost“? Každý občan doktorem něčeho, třeba práv? Chiméra.
Což takhle mít za cíl poskytnout každému občanu takové vzdělání, o jaké stojí? A aby stál o něco, co není evidentně nesmyslné, k tomu ho musí nasměrovat ne ministerský befel, ale fungování celé společnosti.
Dobrý den,
Pane Feřtěku nechci jen kritizovat s některými věcmi lze s Vámi souhlasit, ale bohužel Vás nemohu považovat za odborníka na školství do této pozice jste se pasoval Vy. Učil jsem na ZŠ i SŠ a dokonce i na učilišti a netroufl bych se pasovat do takové pozice jako Vy.
Vzdělávám i děti předškolního věku a prvního stupně zš – trenér a vedoucí různých kroužků. Proč by nemohlo být povinné chodit do MŠ od pěti let, když to jde v jiných evropských státech. Jsem vystudovaný učitel – Mgr., fyzioterapeut – DiS a ještě mám dostudovanou speciální pedagogiku. Dítě které bude vyrůstat ve špatném nepodmioňvaném prostředí bude mít alespoň nějakou šanci tento deficit eliminovat v MŠ, PAK TŘEBA JEŠTĚ V PŘÍPRAVNÉ TŘÍDĚ. BUDE MÍT DVA ROKY NA DOHNÁNÍ ALESPOŇ NĚČEHO.
Rád bych Vám, ale nabídl, že Vám mohu občas napsat pohledy učitelů z praxe. Nechci Vás urážet, dokonce Vás pochválím, že se snažíte něco změnit a něco třeba i velmi dobře, jenže v prvé řadě je problém, že dosud učí nevzdělaní i přestože zákon to nemá umožnit, ale dodnes učí jen středoškoláci a ředitelé jim to umožní, využijí věty – ředitel může po nezbytně dlouhou dobu a v nezbytném rozsahu nechat učit i středoškoláka. Jsme jediní v Evropě a smějí se nám v světě.
Tito učitelé neumí ani svůj obor co učí, učitelka pak říká, že Hlemýžď je šnek a dýchá nosem, nebo že Riga je stát atd.
Další problém je se povídá, jak jsou děti tlusté, a co s tím udělat. Jak jednoduché. Na prvním stupni stačí učit první dvě hodiny ČEŠTINU A MATEMATIKU, TŘETÍ TĚLOCVIK, A TO KAŽDÝ DEN A 4. a 5. hodinu ostatní předměty. Tělocvik povinně učit tělocvikáři a ne kdo má ruce a nohy, dále zaměřit Tělocvik na vytrvalost – postupné zvyšování vytrvalosti a při rozcvičce na správné držení těla, bufet ve škole zrušit a nebo tvrdě a jednoznačně odstranit potraviny a tekutiny, na kterých je dokonce napsáno, že mohou ovlivnit pozornost dětí. Je zvěrstvo, když učím dítě na ZŠ, KTERÉ MÁ PORUCHU POZORNOSTI A VE ŠKOLE SI DÁ TAKOVÉ TŘI NÁPOJE, KTERÉ OVLIVNÍ POZORNOST. Otylý chlapec uvolněn z tělocviku a nasycen a přejezen ze školního bufetu, zkrátka připraven na výuku.
Je to poměrně jednoduché, nekecat, ale činit.
Co se týče učení – každý kdo chce být v čemkoli úspěšný musí na sobě tvrdě pracovat a ne si jen ve škole hrát.Když řekne učitel, že domácí úkol nemá smysl, tak je to vůl. Úkol ve v hodnou dobu je prospěšný. Musí si i hrát to je jasné, ale musí se naučit kázni, respektování nadřízeného to znamená učitele, v práci bude také muset poslouchat. Je to zvrácenost pořád o něčem povídat a nic neudělat. Je to troch slátanina co jsem napsal, ale jsou to jen věci, které mně již dlouho štvou. Na závěr asi začnu psát o novinařině, dramaturgii a scenaristice – promiňte, ale přijde mi směšné, že Vás média považují z a odborníka.
Petr
„Což takhle mít za cíl poskytnout každému občanu takové vzdělání, o jaké stojí?“
Tohle je také chiméra, kolego.