
Pochvala pro Lidovky a vážné varování
V pátečních a sobotních Lidových novinách právě vycházejí rozsáhlé tabulky s daty z prvních dvou ročníků státních maturit. O každé ze skoro třinácti set středních škol v České republice se dozvíte, kolik procent studentů uspělo v testech či písemných pracích. Je to dobře, nebo špatně? A co ta čísla vlastně znamenají?
Především si Lidové noviny zaslouží pochvalu za vytrvalost, s níž se jim pomocí dvou žalob podařilo z Cermatu vymoci výsledky maturit. To není nic samozřejmého. I když tenhle úřad požádáte o informace podle příslušného zákona, vůbec to ještě neznamená, že je opravdu dostanete. A to i v případě, že soud rozhodne ve váš prospěch. Takže pokud vedení Cermatu předalo redakci proti podpisu dvě cd s výsledky maturit, je to úspěch. Asi ne nadarmo Tomáš Němeček, který je hlavním hybatelem tohoto projektu, vystudoval práva.
Druhou pochvalu si Lidovky zaslouží za to, že nepodlehly novinářskému pokušení problém zjednodušit a publikovat nějaký žebříček nejlepších a nejhorších škol. To je mimořádně lákavé a mimořádně nebezpečné. Naopak v průvodních textech zdůrazňují, že nic takového se z publikovaných dat vyrobit nedá a i ona pořadí nejlepších škol, jak je zveřejnil po loňských maturitách ministr Dobeš, byla vlastně nesmyslná hausnumera.
O tom, jestli žebříčky máme či nemáme mít, se diskutuje dlouho. Osobně jsem jasným odpůrcem žebříčků, protože ty jsou vždycky přílišným zjednodušením. Testy, základ maturitních dat, umí změřit jen část toho, co je ve vzdělávání důležité, a obvykle jsou sestavené podle nejasného přepočtu a parametrů.
Nepleťme si ale žebříky nejlepších maturujících škol a data z maturit. To jsou dvě různé věci. Všechna data, která stát za veřejné peníze získal, by naopak na webu Cermatu měla být běžně dostupná každému. Od akademické obce po zvědavé laiky. A to v daleko větším rozsahu, než jak se to zatím podařilo vymoci Lidovým novinám. Není důvod, proč nepublikovat anonymizovaná data (tedy bez čitelných osobních údajů) až na úroveň konkrétního studenta. A pokud taková data veřejně přístupná nejsou, mělo by ministerstvo školství zdůvodnit, proč.
Po pochvale ono vážné varování. Berme ta zveřejněná data s velkou rezervou. Jen trochu detailnější pohled ukazuje, že se z nich mnoho vyvodit nedá. Ostatně i samy Lidovky upozorňují na to, že tu jednak chybí údaj, kolik studentů dělalo lehčí a kolik těžší úroveň maturity. Přitom to byl parametr, který podle všeho hrál zásadní roli v umístění školy v loňském žebříčku nejlepších. A není nejmenší důvod, proč by to měl být neveřejný údaj. Stejně tak fakt, že nějaká škola se letos výrazně oproti loňsku zhoršila v těžší matematice či písemce z češtiny je třeba přečíst především tak, že se změnila obtížnost testu a externí opravy písemek byl průšvih. Je to z publikovaných tabulek zcela patrné. Svou roli jistě hrálo i samo zavedení externího hodnocení, ale u mnoha gymnázií je v řadě modrých (tedy nadprůměrných) čísel najednou jedno oranžové (podprůměrné) okénko. Tady nejspíš neudělala chybu škola a studenti, ale Cermat.
Ale i loňské testy základní úrovně velmi pravděpodobně obsahovaly matoucí úlohy. Jejich existenci Cermat neuznal, ale velmi pravděpodobně by změnily celkové výsledky. Nakolik, to nevíme. Ale nejspíš by to u mnoha, hlavně slabších škol, výrazně zahýbalo procenty úspěšnosti. A tak bychom mohli pokračovat. Znamená to, že vlastně nevíme, nakolik jsou přesná ta čísla, z nichž jsou procenta úspěšnosti škol vypočítána. Než budeme moci data z maturit brát za opravdu relevantní údaj, uteče ještě hodně času. Až si otevřete Lidové noviny a budete hledat tu „svou“ školu, mějte to, prosím, na paměti.
Související články
-
-
Jak udržet ve veřejných školách vzdělané a iniciativní rodiče
-
Přijímačky do první třídy jsou nemravná praxe
-
Případ Klaus
-
Ve škole jsou všichni vygumovaní, říká Honzík
-
VHP píše CeHOPPovi aneb tlačil CERMAT na hodnotitele písemných prací?
-
Jak se hledá ministr školství mezi mimoni aneb důvody k optimismu
15 Komentáře
Celé to ukazuje na systémovou bídu našeho státu v této oblasti. Pořád ve mně ale vrtá pochybnost, zda si jednou neřekneme: nebýt Dobeše, nemáme žádná data, a tedy ani nevíme, že CERMAT neumí spolehlivě vytvořit test z matiky. Neumí zajistit objektivní skórování esej testu, což není žádný nesplnitelný úkol, protože esej test je rutinní součástí hodnocení žáků od prvního stupně po dospělé v mnoha zemích včetně zkoušek z cizích jazyků.
Lidovky napsaly v komentáři něco v tom smyslu, že uveřejňují velmi pochybná data, se kterými se musí zacházet opatrně, ale zároveň že to jsou ta nejlepší data, která máme. Tak nějak lze rozumět i Klausovu výroku, že Dobeš byl ten nejlepší ministr školství za poslední léta. Asi jako ta pochybná, ale nejlepší data.
Fakta potřebujeme. S fakty – odněkud vyždímanými, leckde seškrábnutými, pokoutně a podivně vydedukovanými tady operují i jiné testovací firmy, přece. Potřebujeme fakta pokud možno nejlépe odpovídající tomu, co jimi chceme zjišťovat a posuzovat – jaká to jsou, to ještě pořádně nevíme a začínáme se to učit. A pak půjde hlavně o to, co s nimi uděláme. Aby to bylo ku prospěchu vzdělávání jako celku, tedy ve prospěch všech, kdo se vzdělávat c h t ě j í .
Že s tím minulý ministr začal, za to mu rozhodně patří dík. Chce to totiž odvahu.
Jsou to určitě nejplošnější data, ale kvalitnější data bude mít Scio…
Problém je pouze v těch poměrech. Jedna škola měla ve VÚ O 30 studentů, jiná
třeba jen 5 nejlepších. To výsledky silně zkresluje.
Až bude jedna úroveň, budou data přesnější.
Tak nevím, jestli CERMAT nemá přesnější data, nebo je nepředal Lidovkám, nebo to zkazili v těch Lidovkách…
Víte, já jen stále čekám na to, jak smysluplně budou ta data využívána. Proběhlo plošné testování na ZŠ (já vím, asi namítnete, byla to generálka) a já marně hledám, co užitečného nám to přineslo. Co užitečného nám to bude přinášet.
Pane S., zkuste počítat.
CERMAT má data – kolik procent která škola v které úrovni (pokud už jste tu tabulku viděl, hravě pochopíte).
Jenže někde šlo do vyšší 30 studntů, někde 10, někde 5. To už tabulka neuvádí.
Jistě chápete, že pět nejlepších má lepší průměr než celá třída. A porovnávají se výsledky plošně ve VÚO a ZÚO.
Doporučuji ty Lidovky.
Paní Valíková, zkuste pozorněji číst, co píšu…
Scio nemá lepší data. Má jiná data. Už taky nejsou v kvalitě to, co bývali.
Otázkou je, proč řada dat Cermatu a ČŠI není zveřejněna. Nebo nejsou získávána? Proč? Když budu platit školy aby vzdělávali, tak mě nezajímá jak? To je to samé, jako když platíte dělníka a nezajímá vás, jestli vyrábí zmetky. Ono data by se našla, ale školský výbor parlamentu je nezveřejní. To víte politika:-) Co bysme s tím dělali, když musíme šetřit.
Pak je tu ještě „drobný“ neférový detail – studenti gymnázií, kteří, při vědomí toho, že jsou gymnazisté, zvolili vyšší úroveň testu a dosáhli v testu hodnocení „3“, ve výsledném hodnocení nemohou mít na vysvědčení vyznamenání, zatímco ti, kdo si zbaběle vybrali nižší úroveň a byli v testu, který je na úrovni učiliště, výborní, jdou pak z gymnázia s vyznamenáním…zdá se mi, že řada studentů, kteří si vybrali vyšší úroveň, vlastně „kazí“ škole pozici v žebříčcích….než tohle, radši zrušit dvě úrovně.
Paní Chmelařová, proč soudíte, že si ti žáci vybrali nižší úroveň testu „zbaběle“?
Dnes už mj. víme, že testy obsahovaly řadu chyb, na které maturanti dopláceli. Já osobně jsem to očekával od okamžiku, kdy se o státní maturitě začalo mluvit (někdy kolem roku 1997, pokud se dobře pamatuji). Kdybych by učitelem maturantů, na gymnáziu nebo na kterékoli jiné škole, SAMOZŘEJMĚ bych jim doporučil, aby V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ nevolili vyšší úroveň obtížnosti.
Stát je prostě postavil před volbu dvou cest: na jedné byly překážky vyšší než na druhé. Z mého hlediska ale byly obě překážky poměrně nesmyslné. Nejrozumnější strategií bylo vybrat si cestu tak, aby maturant minimalizoval nebezpečí klopýtnutí. Na gymnáziu i na učňáku.
Jsem rád, když jsou mladí lidé ambiciózní. A škola by je v tom měla podporovat. Ale opravdu nechápu, proč by měli své ambice prokazovat zrovna u TÉHLE státní maturity.
Lidovky jsem nečetla. Můj prostřední syn maturoval v letošním školním roce, vzal si těžší variantu jak z ČJ, tak z NJ. Podotýkám, že byl premiant na soukromém 8letém gymnáziu. Po maturitě se mu kantorka omlouvala za to, že testy byly ohodnocené, jak byly, neboť je hodnotili externí pracovníci podle zadaných kritérií (trošku mi to přišlo, jak když CERMAT nevěří, že by byli ti kteří kantoři nezaujatí). Z ČJ měl za 3 (on, který celých 8 let naprosto zvládal češtinu s přehledem a BAVÍ HO!!!), vždycky měl vyznamenání a u maturity jej neměl. Naopak spolužáci, kteří „flákali učivo“, vzali si lehčí variantu a vyznamenání nakonec měli. Chtěla jsem podat žádost na přešetření, ale protože šel studovat na VŠ germanistiku, on sám mě donutil, že nic takového dělat nesmím. Trošku ho to mrzelo, ale ve třídě NEBYL SÁM. Těch, kteří vyznamenání neměli a celá léta byli opravdu dobří studenti, bylo víc. Můj manžel dělal komisaře na jiné škole (SOU) a byl zděšen úrovní studentů, kteří také odmaturovali.
Jistě. Také bych studentům doporučila lehčí variantu, ale u nás byla nastavena laťka příliš vysoko. Byla jsem ráda, že jsem vůbec lehčí variantu otevřela, šli do ní tři.
Jedničkářů, kteří letos dopadli jak sedláci u Chlumce, bylo mnoho.
Spot on Jonny, leftards don't fearrational argument, they totally ignore it. Lefties suffer from adistortion in the way they deal with reality. This distortion must occurearly on in life, when faced with atough decision the lefty chooses the cowards way out, and the dye is then set for their entire lives. The problems occur when too many of these fantacists get into positions of influence.
AAAAA wie immer du bist der HAMMER !!Das ist auch super das dein Keller aufgeräumt ist, dann weisst du jetzt ja wie es geht und du darfst dich gerne bei uns im Keller weiter austoben ;-)Kannst du mir eigentlich mal verraten wie man die Glasur so PERFEKT auf die Kekse bekommt ??!!!!!65123750530858237 Knutscha Sandra