
Devadesát melounů a ostuda akademické obce
Veřejné vysoké školy se proti ministrovi vzbouřily téměř jednomyslně. Akademičtí hodnostáři mluví o omezování svobod, politické kontrole a přeměně vzdělávání v kšeft, studenti se ohrazují hlavně proti školnému. Je ale na místě otázka, jestli je opravdu návrh ministerstva tak špatný, aby byl shozen se stolu bez debaty a se vším všudy, stejně jako těch devadesát melounů z balkónu právnické fakulty. Já osobně si myslím, že ne.
Ministr školství opravdu neprosazuje své nápady zrovna osvíceným a srozumitelným způsobem, řeči o vyvolávání sociálních nepokojů jsou hloupé a konkrétní návrhy zákonů týkající se vysokých škol mají až příliš mnoho nedostatků. Takže by se jeden vlastně nedivil té ostré reakci (ZDE). Jenže ten, kdo debatu o proměně vysokých škol sleduje déle, si nejspíš pamatuje, že podobně paušálně a nevstřícně smetla akademická obec zatím všechny návrhy, které jí byly předloženy. Včetně těch, které byly nesporně kvalitní, nebo přinejmenším k debatě. Asi nejvíc to platilo o takzvané Bílé knize terciárního vzdělávání z roku 2009, kdy byl ministrem Ondřej Liška. Kdo má zájem, může si sedmdesátistránkový dokument stáhnout ZDE a posoudit, jestli v něm jsou či nejsou věci, které by podobě současného vysokého školství v Čechách na Moravě a ve Slezsku prospěly. Podle mě ano.
Stejný tým autorů pak (za ministryně Kopicové) vypracoval studii mapující možnosti financování vysokoškolského studia, která také spadla pod stůl, protože o ni tehdy nestáli akademici ani nový ministr z Věcí veřejných. Tady nejde o to, jestli je Dobeš schopný ministr, či ne. Akademici projevují nulovou ochotu debatovat s kýmkoli v ministerském křesle. Ale jakýkoli příští ministr či ministryně budou muset řešit přinejmenším dva stále se opakující problémy.
Akademické svobody. Jmenuje se to ušlechtile. Akademické svobody a nezávislost bádání i myšlení jsou důležité, ale já bych ten titulek přece jen opravil na Jak to zařídit, aby na vysoké školy zavála stopa reality. Právě proto se totiž v návrzích zákonů dlouhodobě objevují správní rady (Rady vysokých škol) jako nově uspořádaný řídící orgán, ve kterém by zasedali i lidé zvenčí – kromě akademiků i manažeři, veřejně známe osobnosti, kteří by přinášeli na smysl studia, uplatnění absolventů či způsob řízení školy i jiné názory, než jaké tu kolují po léta beze změny. Považují to akademici a studenti za nepřípustný zásah do akademické samosprávy? Fajn, tak ať navrhnou k debatě jiný způsob řízení, který umožní vpustit do zamřelých poměrů, na které si sami tak často stěžují, čerstvý vzduch a způsoby rozhodování a komunikace s podnikatelskou a veřejnou sférou odpovídající 21. století.
Školné ano, či ne. Ve skutečnosti je existence školného až problém ve třetí řadě. Za prvé jde o to, jak změnit současný systém, který dělá z dospělých studentů děti závislé na příjmech svých rodičů. Dnes všechno, co stát věnuje na vaše studium, jde jako dávky či daňové úlevy rodičům studenta. Proto vznikl projekt půjček na studijní náklady a navrhuje legislativní změny, které by zajistily, aby státní peníze šly rovnou studentovi. Je to špatně? Jestli ano, proč? Mají-li akademické kruhy výhrady, po kom jiném bychom měli oprávněněji chtít, aby navrhl lepší a funkčnější model? Zatím jsme se dočkali vždy jen hlasitého a jednoznačného NE. Žádný realistický návrh jsem ze strany vysokých škol neslyšel. Jestli jsem se přehlédl, tak prosím, ať mě někdo věcně opraví a navede, kde se takové návrhy nacházejí.
Devadesát melounů byl nápaditý happening, ale vzhledem k tomu, že tímhle způsobem – povýšeným metáním z balkónu – studentská a akademická obec zachází s jakýmkoli návrhem na reformu už léta, zase až tak vtipné mi to nepřišlo.
K otázkám kolem financování vysokoškolského studia si můžete poslechnout rozhovor s Danielem Münichem v pátečních 20 minutách Radiožurnálu.
http://dl.dropbox.com/u/28312847/2012/20min_Munich_120120.mp3
Co zlomí vaz Dobešovi
Související články
-
-
Semelová v Knihovně Václava Havla? V pořádku
-
Je 65 tisíc korun za rok na základce moc?
-
Povinná maturita z matematiky zabetonuje to, s čím nejsme spokojeni
-
PISA 2012: Třicet vět a pět obrázků k zapamatování.
-
Proč profesor Hejný odmítá povinnou matematiku
-
Proč vidí Chládek v domácím vzdělávání líheň extremismu
5 Komentáře
Nikdo neprokázal, že současný způsob řízení VŠ funguje špatně. Univerzity byly nastavením kritérií financování ze strany MŠMT přinuceny např. k přijímání co největšího počtu studentů a k produkování absolventů. Přesně toto dělaly, i když občas s mírným odporem a frustrací (a s podvratnou a sabotérskou snahou a jakousi nepostižitelnou kvalitu), přesto převážně poslušně. Nyní jsou kritizovány za masovost a za snižující se kvalitu absolventů. A tak bychom mohli pokračovat.
P.S.: Umíme v roce 2012 říct, co jsou „způsoby rozhodování a komunikace s podnikatelskou a veřejnou sférou odpovídající 21. století“? Zkuste si představit, co věděl rok 1912 o 20. stol. 🙂 Ale jinak je to mediálně dobře fungující rétorická figura.
Budu se soustředit na jeden malý bod, ale representativní. Dosti mi vadí obecné „oblbování“ veřejnosti a říkání polopravd:
V novinách, rádiu a leckde jinde se dočítáme a dozvídáme, že je akademická obec proti školnému. Pokud já vím a pokud sleduji tuto debatu, neprotestuje se proti školnému, ale proti nesmyslnému nastavení systému půjček, na kterém nezíská nikdo jiný, než banky (how surprising). Jeden z mnoha příkladů diletantismu (pokud nechci hned podsouvat zlý úmysl) návrhů zákonů z dílny MŠMT. A o to jde. V anglosaských zemích existuje školné už od nepaměti, a systém půjček funguje tak, aby motivoval, takže je kvalitní vzdělání přístupné i lidem bez prostředků. Což se nedá říci o modelu, který je nám momentálně vnucován.
A znovu k svobodám a spolupráci s podnikatelskou sférou.
Příklady pro doučování novinářům, jak to funguje už dnes:
http://cmp.felk.cvut.cz/~sedivj5/
http://fvhe.vfu.cz/adresa/vedeni-fakulty.html (pan děkan majitelem Firmy roku 2011)
Myslíte si, že takováhle spolupráce se dá nadekretovat zákonem? Přes nějakou Radu? Něco jako Rada pro rozhlasové a televizní vysílání?
Milý pane Feřteku, znám seznam šedesáti prvních signatářů dopisu Nečasovi, přesto jsem ho podepsala. Protože jsem maturitní češtinář a idioti mě donutili dělat nesmyslné věcii.
Rektoři VŠ jsou jistě chytřejší než pan ministr a jeho poradci. Proto věřím rektorům.
Vazeny pane Ferteku,
dovolte, abych reagoval na Vasi vyzvu v zaveru clanku.
Ve svem textu pisete: „Kdo debatu o proměně vysokých škol sleduje déle, nejspíš pamatuje, že podobně paušálně a nevstřícně smetla akademická obec zatím všechny návrhy, které jí byly předloženy“ a dale: „Akademici projevují nulovou ochotu debatovat s kýmkoli v ministerském křesle.“
Soustredme se pouze na v.z.z. o vysokych skolach (protoze vzz o financni pomoci studentum byl bez jakehokoli projednani postoupen do vnejsiho pripomínkoveho rizeni). Tento vzz byl dlouho pripominkovan a ministerstvo do nej cast pripominek zapracovalo. V listopadu 2011 tak doslo mezi obema stranami k jistemu kompromisu. Skupina poslancu „k9“ vsak pote prosadila jeho zmenu, s cimz se do nej dostala neprojednana ustanoveni a v teto podobe byl postoupen dale.
Dále pravíte: „Mají-li akademické kruhy výhrady, po kom jiném bychom měli oprávněněji chtít, aby navrhl lepší a funkčnější model? Zatím jsme se dočkali vždy jen hlasitého a jednoznačného NE.“
To je pochopitelna vytka a zajimava otazka. Je k tomu vsak treba rict troji. 1. Aby bylo mozne neco konstruktivniho a nikoli pouze negativniho rici, predpoklada to pozastaveni oprekot beziciho procesu prosazeni zakonu a zapoceti vazne minenych jednani. Proto – z proceduralnich duvodu – je hlavnim pozadavkem akademickych obci stazeni navrhu zakonu. 2. Co se tyce konstruktivnich navrhu. Navrhovat zakony a modely nad ramec pripominek by vysoke skoly mohly, ale muselo by se rozumet, co to znamena. Delaly by pak praci, k niz nejsou urceny a na niz jim patrne nebudou dany prostredky. O konkretnejsich moznostech a problemech s tim spojenych se, predpokladam, lze bavit, ale neni to nyni aktualni.
Prikladam uzitecny dokument vypracovany dvema reprezentanty UK: Kriticky pruvodce „reformou“ skolstvi, http://ucjtk.ff.cuni.cz/system/files/publikace/pruvodce_reformou.pdf